Search This Blog

Monday, April 09, 2018

Penat hal dunia

Assalamualaikum.

Aku memang jenis, selagi aku boleh buat.
Aku buat.
Aku tak suka susahkan orang lain.
Even dia mak aku ke.
Ayah aku ke.
Abang aku ke.
Akak aku ke.
Adik aku ke.
Kawan-kawan aku ke.
Or sesiapa pon.

If benda tu, diorang tak merasa apa-apa.
Aku tetap rasa aku nih menyusahkan jugak.
Aku telah membebankan hidup diorang.
Sebab diorang buat benda on my behalf.
Or part kena temankan aku ke.
Sometime, ada yang jenis suka if aku relay on diorang.
Tapi, tu nampak macam aku lemah.
Aku tak gheti buat kerja.
... Dan aku tak suka peurasaan tuh semua.

Dan baru-baru nih.
Depa bincang pasal siapa nak hantar mak ayah untuk pergi umrah.
Aku macam?
Kenapa kena ada soalan sampai macam tuh...
Kenapa?
Apa sudah jadi sebenarnya dalam hidup keluarga aku.

Mungkin, ia memang salah aku.
Aku terlalu yakin akan makna pertolongan.
Makna berbakti.
Makna kita adalah adik beradik.
Silap aku sendiri.
Aku patut selesaikan ini semua.
Kan.

Aku tahu aku yang plan semua ini.
Aku sorang jer yang excited, terkinja-kinja melompat-lompat nak pergi sangat.
Aku kumpul duit sorang-sorang.
Aku tak kisah aku tak makan ke.
Yang aku tahu, aku dah tolak duniawi.
Aku nak akhirat. Aku nak saham akhirat. Aku kejar itu.
Sebab tu, aku sanggup sponsor semua. Sebab tu, aku sanggup uruskan urusan semua sengsorang.

Aku yang nak sangat pergi.
Degilnya aku untuk pergi Tanah Haram.
Padahal. Mak ayah adik lelaki aku pon tak kisah apa.
Aku jer.
Manusia yang dah penat dengan hal dunia.
Betul.
Aku nak rehat.

... Dan bila gini, aku memang kecik hati.
Hati aku sedih. Aku menangis.
Kecewanya aku pada ahli keluarga sendirik, yang aku sayang sangat.
Ada tak dapat cuti.
Ada nak pergi convo.
Ada hal keluarga.
Dan itu ini.
Aku salahkan diri sendiri.
Aku nampaknya dah susahkan mereka.
Aku tak suka itu.

Aku cakap. Tak apalah, hantar la mak ayah gi airport Senai.
Nanti pandai-pandailah aku sambut mereka kat KLIA.
Itu mak aku.
Itu ayah aku.
Itu adik lelaki aku.
Mereka darah daging aku.
Jangan kau cakap mereka menyusahkanmu.

Even, aku sendiri akan naik LRT. Train...pergi KLIA.
Sebab aku tak nak susahkan sesiapa.
Aku tak nak ambil grab. Duit tu aku boleh buat derma kat pakcik, mak cik cleaner kat KLIA.
Tak apa. Aku harap.
Asal bila mereka keluar departure gate nanti, aku dah ada depan mata.
Sebab aku yang cipta semua ini.
Aku yang reka perjalanan ini.
Aku kena bertanggungjawab.

Time tuh, aku nak minta maaf sebab memenatkan mereka.
Aku tak dapat nak sediakan tempat mereka nak berehat sekejap.
Tidur ke apa.
Makanan ke apa yang ikut tekak.

Hanya perjalanan ini yang mampu aku hadiahkan.
Perjalanan yang tak seindah mana.
Cukup untuk dihargai.
Cukup untuk mereka kekalkan dalam ingatan.
Dan moga-moga ia membawa perubahan yang baik pada setiapnya.
Itu doa aku.

Dan aku harap biarlah perjalanan ini berakhir dengan seperti yang diharap dan ia tak menyusahkan sesiapa.

=)

No comments:

Post a Comment

-please share your thoughts here, dude

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...